Wprowadzenie
Ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2016 poz. 862) nakłada na hotel, jako na podmiot świadczący usługi hotelarskie - obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich. Zatem:
Ilekroć jest mowa o:
a) Hotelu - należy przez to rozumieć Hotel Pavco w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Targowej 2.
b) Pracowniku - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, którą łączy umowa z operatorem Hotelu Pavco w Gorzowie Wielkopolskim - spółką FutureInvest sp. z o.o. s.k. z siedzibą w Warszawie przy ulicy Poznańskiej 21/48, w wyniku której osoba fizyczna otrzymuje zapłatę za wykonywane prace.
c) Personelu - należy przez to rozumieć pracowników hotelu.
1)
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem hotelu a małoletnim,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- Małoletni mają prawo do bycia traktowanymi przez personel hotelu z jednakową troską.
- Pracownicy hotelu obowiązani są do:
a) utrzymywania wyłącznie profesjonalnej relacji z małoletnimi, każdorazowo mając na uwadze to czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji tj. bezpieczne i uzasadnione;
b) działania w sposób otwarty i przejrzysty dla małoletnich i osób trzecich, aby minimalizować możliwość błędnej interpretacji zachowania;
c) nietolerowania zachowania, które może wypełniać znamiona znęcania lub dokuczania małoletnim ze strony osób dorosłych. - Niedozwolone są następujące zachowania pracowników hotelu wobec małoletnich:
a) zachowania noszące znamiona przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej, gdzie
przemoc fizyczna – to zachowania, które niosą ryzyko nieprzypadkowych uszkodzeń ciała, jak: bicie, szarpanie, popychanie, policzkowanie, ciągniecie za włosy, duszenie;
przemoc psychiczna – to agresja werbalna, mająca wywołać poczucie zagrożenia i lęk[1];
przemoc seksualna – to nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej, nawiązywanie relacji o charakterze romantycznym lub seksualnym;
b) utrwalanie wizerunku małoletniego dla potrzeb prywatnych pracownika;
c) proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, substancji psychoaktywnych;
w przypadku alkoholu – sprzedaż małoletnim alkoholu i napojów alkoholowych z oferty hotelu;
d) zapraszanie małoletnich do stref i pomieszczeń zaplecza budynku hotelowego;
e) wprowadzanie małoletnich bez opiekuna prawnego do pokoi hotelowych i innych pomieszczeń hotelu dostępnych dla gości;
f) pozostawanie w pomieszczeniu hotelu sam na sam z małoletnim z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego samego w pomieszczeniu, mogłoby zagrozić jego dobru, zdrowiu lub życiu.
[1] Za: Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Charakterystyka zjawiska przemocy domowej. https://kcpu.gov.pl/przemoc/charakterystyka-zjawiska-przemocy-w-rodzinie/
2)
Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w obiekcie hotelarskim i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie
- Identyfikacji małoletniego i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej dokonuje pracownik Recepcji Hotelu.
- Identyfikacji małoletniego dokonuje się poprzez:
1) Zapoznanie się z dokumentem pozwalającym na ustalenie tożsamości[1] małoletniego;
2) Przyjęcie w formie pisemnej oświadczenia innej osoby, której tożsamość została ustalona na podstawie dokumentów tożsamości[2]. - Identyfikacja relacji małoletniego w stosunku do osoby dorosłej dokonuje się poprzez:
a) Zadawanie - przy rejestracji na pobyt w hotelu - pytań o pokrewieństwo i relację,
b) Zapoznanie się z dokumentem wskazującym na pokrewieństwo, np. akt urodzenia. - W przypadku rozbieżności nazwisk małoletniego i osoby dorosłej - Recepcjonista żąda przedstawienia dokumentu, poświadczającego pokrewieństwo między osobą dorosłą a małoletnim, np. akt urodzenia, dokument o zmianie nazwiska itp.
- W przypadku, gdy osoba dorosła nie jest opiekunem prawnym małoletniego – Recepcjonista żąda przedstawienia:
a) prawomocnego orzeczenia sądu o opiece nad małoletnim;
b) pisemnej zgody podpisanej przez opiekunów prawnych małoletniego zawierającej:
- wskazanie imienia i nazwiska małoletniego, adresu jego zamieszkania,
- dane kontaktowe do opiekuna prawnego, umożliwiające kontakt bezpośredni w każdym czasie,
- dane osobowe, w tym minimum imię i nazwisko, numer PESEL, numer dokumentu tożsamości osoby dorosłej, której opiekun prawny powierzył opiekę nad małoletnim.
Wyżej wymieniony dokument winno cechować notarialne poświadczenie podpisu.
Zgodnie z art. 6 ust.1 lit. f RODO: przetwarzanie danych jest zgodne z prawem wtedy, gdy wynika to z prawnie uzasadnionego interesu administratora – Recepcjonista skopiuje dokument opisany w punkcie 5.b). - W przypadku niemożności przedstawienia jednego z dokumentów wymienionych w pkt. 5
Recepcjonista żąda od osoby dorosłej podania numeru telefonu do opiekuna prawnego małoletniego, celem bezpośredniego potwierdzenia informacji uzyskanych od osoby dorosłej towarzyszącej małoletniemu.
Recepcjonista informuje rozmówcę o przetwarzaniu jego danych osobowych w celach związanych z ochroną interesu małoletniego, i kto jest administratorem danych, i miejscu gdzie może zapoznać się z pełną klauzulą informacyjną. - W przypadku odmowy współpracy przez osobę dorosłą w zakresie identyfikacji małoletniego i relacji w stosunku do osoby dorosłej Recepcjonista:
a) w pierwszej kolejności informuje przełożonego lub dyrektora hotelu – wedle dostępności,
b) po rozmowie z przełożonym lub dyrektorem hotelu - informuje osobę dorosłą o konieczności zgłoszenia zaistniałej sytuacji Policji,
c) zawiadamia Policję o sytuacji i trudności w identyfikacji małoletniego i/lub relacji z osobą dorosłą.
Osoba dorosła i małoletni powinni pozostać w hotelu do czasu przyjazdu Policji.
d) po przybyciu Policji i identyfikacji małoletniego oraz relacji z osobą dorosłą przez Policję, Recepcjonista może kontynuować rejestrację osób na pobyt w hotelu.
[1] Ustalenie tożsamości to nie jest stwierdzenie tożsamości. Do ustalenia tożsamości osoby wystarczy dokument oznaczony numerem lub serią, który zwiera fotografię osoby i nazwę organu wydającego.
[2] Art. 25 Ustalenie tożsamości osoby legitymowanej. Ustawa z dnia 8 grudnia 2017 roku o Służbie Ochrony Państwa (Dz.U.2024.325)
3)
Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu hotelarskiego jest zagrożone
- Każdy pracownik hotelu jest zobowiązany:
a) zwracać szczególną uwagę na sytuacje, które mogą budzić niepokój lub uzasadnione podejrzenia;
b) zachować czujność
gdy relacja osoby dorosłej i małoletniego nie jest swobodna i opiekuńcza, gdy w relacji do małoletniego pojawiają się oznaki stosowania przemocy, gdy małoletni sam poinformuje o krzywdzeniu lub zwróci się o pomoc. - Jeśli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego przebywającego w hotelu jest zagrożone, to każdy pracownik hotelu jest zobowiązany, w reakcji na powyższe, do podjęcia adekwatnego działania, w szczególności:
a) niezwłocznego powiadomienia przełożonego o zaobserwowanych nieprawidłowościach,
b) w nagłych przypadkach, w granicach obowiązującego prawa - zawiadomienia Policji.
4)
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego
- Każdy pracownik hotelu ma obowiązek zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego.
- Zawiadomienie składa się w pierwszej kolejności, niezwłocznie - do dyrektora hotelu, z powiadomieniem przełożonego.
Zawiadomienie do dyrektora hotelu winno mieć formę ustną a na wniosek dyrektora – formę pisemną. - Za pośrednictwem dyrektora hotelu - niezwłocznie - zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa na szkodę małoletniego składa się Policji lub Prokuraturze. - Osobą odpowiedzialną za składanie zawiadomień w imieniu hotelu jest dyrektor hotelu.
5)
Ocena standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb
oraz zgodności z obowiązującymi przepisami
- Co najmniej raz na dwa lata hotel dokonywał będzie oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
- Wnioski z przeprowadzonej oceny będą pisemnie dokumentowane.
6)
Udostępnienie Standardów Ochrony Małoletnich
Hotel udostępnia standardy na swojej stronie internetowej oraz wywiesza w widocznym miejscu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich.
Gorzów Wielkopolski, 22 lipca 2024 roku