Wprowadzenie

Ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2016 poz. 862) nakłada na hotel, jako na podmiot świadczący usługi hotelarskie - obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich. Zatem:

Ilekroć jest mowa o:

a) Hotelu - należy przez to rozumieć Hotel Pavco w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Targowej 2.
b) Pracowniku - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, którą łączy umowa z operatorem Hotelu Pavco w Gorzowie Wielkopolskim - spółką FutureInvest sp. z o.o. s.k. z siedzibą w Warszawie przy ulicy Poznańskiej 21/48, w wyniku której osoba fizyczna otrzymuje zapłatę za wykonywane prace.
c) Personelu - należy przez to rozumieć pracowników hotelu.

1)

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem hotelu a małoletnim,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

  1. Małoletni mają prawo do bycia traktowanymi przez personel hotelu z jednakową troską.
  2. Pracownicy hotelu obowiązani są do:
    a) utrzymywania wyłącznie profesjonalnej relacji z małoletnimi, każdorazowo mając na uwadze to czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji tj. bezpieczne i uzasadnione;
    b) działania w sposób otwarty i przejrzysty dla małoletnich i osób trzecich, aby minimalizować możliwość błędnej interpretacji zachowania;
    c) nietolerowania zachowania, które może wypełniać znamiona znęcania lub dokuczania małoletnim ze strony osób dorosłych.
  3. Niedozwolone są następujące zachowania pracowników hotelu wobec małoletnich:
    a) zachowania noszące znamiona przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej, gdzie
    przemoc fizyczna – to zachowania, które niosą ryzyko nieprzypadkowych uszkodzeń ciała, jak: bicie, szarpanie, popychanie, policzkowanie, ciągniecie za włosy, duszenie;
    przemoc psychiczna – to agresja werbalna, mająca wywołać poczucie zagrożenia i lęk[1];
    przemoc seksualna – to nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej, nawiązywanie relacji o charakterze romantycznym lub seksualnym;
    b) utrwalanie wizerunku małoletniego dla potrzeb prywatnych pracownika;
    c) proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, substancji psychoaktywnych;
    w przypadku alkoholu – sprzedaż małoletnim alkoholu i napojów alkoholowych z oferty hotelu;
    d) zapraszanie małoletnich do stref i pomieszczeń zaplecza budynku hotelowego;
    e) wprowadzanie małoletnich bez opiekuna prawnego do pokoi hotelowych i innych pomieszczeń hotelu dostępnych dla gości;
    f) pozostawanie w pomieszczeniu hotelu sam na sam z małoletnim z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego samego w pomieszczeniu, mogłoby zagrozić jego dobru, zdrowiu lub życiu.
 

[1] Za: Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Charakterystyka zjawiska przemocy domowej. https://kcpu.gov.pl/przemoc/charakterystyka-zjawiska-przemocy-w-rodzinie/

2)

Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w obiekcie hotelarskim i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie

  1. Identyfikacji małoletniego i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej dokonuje pracownik Recepcji Hotelu.
  2. Identyfikacji małoletniego dokonuje się poprzez:
    1) Zapoznanie się z dokumentem pozwalającym na ustalenie tożsamości[1] małoletniego;
    2) Przyjęcie w formie pisemnej oświadczenia innej osoby, której tożsamość została ustalona na podstawie dokumentów tożsamości[2].
  3. Identyfikacja relacji małoletniego w stosunku do osoby dorosłej dokonuje się poprzez:
    a) Zadawanie - przy rejestracji na pobyt w hotelu - pytań o pokrewieństwo i relację,
    b) Zapoznanie się z dokumentem wskazującym na pokrewieństwo, np. akt urodzenia.
  4. W przypadku rozbieżności nazwisk małoletniego i osoby dorosłej - Recepcjonista żąda przedstawienia dokumentu, poświadczającego pokrewieństwo między osobą dorosłą a małoletnim, np. akt urodzenia, dokument o zmianie nazwiska itp.
  5. W przypadku, gdy osoba dorosła nie jest opiekunem prawnym małoletniego – Recepcjonista żąda przedstawienia:
    a) prawomocnego orzeczenia sądu o opiece nad małoletnim;
    b) pisemnej zgody podpisanej przez opiekunów prawnych małoletniego zawierającej:
    - wskazanie imienia i nazwiska małoletniego, adresu jego zamieszkania,
    - dane kontaktowe do opiekuna prawnego, umożliwiające kontakt bezpośredni w każdym czasie,
    - dane osobowe, w tym minimum imię i nazwisko, numer PESEL, numer dokumentu tożsamości osoby dorosłej, której opiekun prawny powierzył opiekę nad małoletnim.
    Wyżej wymieniony dokument winno cechować notarialne poświadczenie podpisu.
    Zgodnie z art. 6 ust.1 lit. f RODO: przetwarzanie danych jest zgodne z prawem wtedy, gdy wynika to z prawnie uzasadnionego interesu administratora – Recepcjonista skopiuje dokument opisany w punkcie 5.b).
  6. W przypadku niemożności przedstawienia jednego z dokumentów wymienionych w pkt. 5
    Recepcjonista żąda od osoby dorosłej podania numeru telefonu do opiekuna prawnego małoletniego, celem bezpośredniego potwierdzenia informacji uzyskanych od osoby dorosłej towarzyszącej małoletniemu.
    Recepcjonista informuje rozmówcę o przetwarzaniu jego danych osobowych w celach związanych z ochroną interesu małoletniego, i kto jest administratorem danych, i miejscu gdzie może zapoznać się z pełną klauzulą informacyjną.
  7. W przypadku odmowy współpracy przez osobę dorosłą w zakresie identyfikacji małoletniego i relacji w stosunku do osoby dorosłej Recepcjonista:
    a) w pierwszej kolejności informuje przełożonego lub dyrektora hotelu – wedle dostępności,
    b) po rozmowie z przełożonym lub dyrektorem hotelu - informuje osobę dorosłą o konieczności zgłoszenia zaistniałej sytuacji Policji,
    c) zawiadamia Policję o sytuacji i trudności w identyfikacji małoletniego i/lub relacji z osobą dorosłą.
    Osoba dorosła i małoletni powinni pozostać w hotelu do czasu przyjazdu Policji.
    d) po przybyciu Policji i identyfikacji małoletniego oraz relacji z osobą dorosłą przez Policję, Recepcjonista może kontynuować rejestrację osób na pobyt w hotelu.
 

[1] Ustalenie tożsamości to nie jest stwierdzenie tożsamości. Do ustalenia tożsamości osoby wystarczy dokument oznaczony numerem lub serią, który zwiera fotografię osoby i nazwę organu wydającego.

[2] Art. 25 Ustalenie tożsamości osoby legitymowanej. Ustawa z dnia 8 grudnia 2017 roku o Służbie Ochrony Państwa (Dz.U.2024.325)

3)

Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu hotelarskiego jest zagrożone

  1. Każdy pracownik hotelu jest zobowiązany:
    a) zwracać szczególną uwagę na sytuacje, które mogą budzić niepokój lub uzasadnione podejrzenia;
    b) zachować czujność
    gdy relacja osoby dorosłej i małoletniego nie jest swobodna i opiekuńcza, gdy w relacji do małoletniego pojawiają się oznaki stosowania przemocy, gdy małoletni sam poinformuje o krzywdzeniu lub zwróci się o pomoc.
  2. Jeśli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego przebywającego w hotelu jest zagrożone, to każdy pracownik hotelu jest zobowiązany, w reakcji na powyższe, do podjęcia adekwatnego działania, w szczególności:
    a) niezwłocznego powiadomienia przełożonego o zaobserwowanych nieprawidłowościach,
    b) w nagłych przypadkach, w granicach obowiązującego prawa - zawiadomienia Policji.

4)

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego

  1. Każdy pracownik hotelu ma obowiązek zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego.
  2. Zawiadomienie składa się w pierwszej kolejności, niezwłocznie - do dyrektora hotelu, z powiadomieniem przełożonego.
    Zawiadomienie do dyrektora hotelu winno mieć formę ustną a na wniosek dyrektora – formę pisemną.
  3. Za pośrednictwem dyrektora hotelu - niezwłocznie - zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia
    przestępstwa na szkodę małoletniego składa się Policji lub Prokuraturze.
  4. Osobą odpowiedzialną za składanie zawiadomień w imieniu hotelu jest dyrektor hotelu.

5)

Ocena standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb
oraz zgodności z obowiązującymi przepisami

  1. Co najmniej raz na dwa lata hotel dokonywał będzie oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
  2. Wnioski z przeprowadzonej oceny będą pisemnie dokumentowane.

6)

Udostępnienie Standardów Ochrony Małoletnich

Hotel udostępnia standardy na swojej stronie internetowej oraz wywiesza w widocznym miejscu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich.

 

Gorzów Wielkopolski, 22 lipca 2024 roku